وردپرس بهتر است یا لاراول(php) ؟

توسط: نویس وب
1403-01-09
0 نظر
وردپرس بهتر است یا لاراول(php) ؟

وردرپرس یا لاراول ؟ یکبار برای همیشه به نتیجه گیری برسیم.

ابتدا مزایا و معایب هرکدوم رو بررسی میکنیم:

مزایا و معایب وردپرس

مزایا:

1. سرعت توسعه بالا

اولین مزیتی که میتونیم برای وردپرس در نظر بگیریم سرعت بالای اتمام پروژه های وردپرسی است ،میپرسید چرا ؟ چون، تقریبا همه ی کدهای بکار رفته در وردپرس بصورت آماده موجود هست و توسعه دهندگان این نوع سایتها میتوانند  فقط با نصب پلاگین ها و قالبهای وردپرسی نیازهای خودشون رو برطرف کنند.

2. عدم نیاز به دانش برنامه نویسی

 در واقع توسعه دهندگان این نوع سایتها میتوانند بدون داشتن هیچگونه دانش برنامه نویسی سایت خودشون رو طراحی کنند.

3. سئوی راحت و آسان

یکی از نقاط قوت وردپرس راحتی فرایند سئو  و سرعت انجام آن میباشد ، البته منظور از سرعت ، سرعت بالا آمدن رتبه سئو و نمایش در گوگل نیست بلکه بخاطر عدم نیاز به کد نویسی و تنها با زدن چند دکمه و نصب افزونه ها میباشد .

4. هزینه ی کمتر

از آنجایی که این نوع سایتها دارای پلاگینها و قالبهای آماده میباشند(نیازمند کد نویسی نیستند) هزینه کمتری نسبت به سایتهای دیگر دارند.

معایب:

1. بهینه نبودن و  پایین بودن سرعت لود

متاسفانه یکی از بزرگترین معایب وردپرس ایمپورت(فراخوانی) بیش از حد کدهای غیر ضروری و در خیلی موارد بی ربط در صفحات و کامپوننت های وردپرسی است ، به عنوان مثال فرض کنید برای نمایش یک عکس ساده در زبان برنامه نویسی ، به یک تگ div و داخل آن تگ img احتیاج میباشد اما همین عکس ساده در وردپرس داخل بیش از 4 الی 10 تگ div بی ربط که هرکدام css های خودشان را هم بدوش میکشند قرار میگیرد !

البته نباید توقع زیادی داشت ، بطور خلاصه سازندگان وردپرس برای اینکه بتوانند به همه قابلیت طراحی سایت را بدهند مجبور به انجام اینگونه کارها شده اند و به قول معروف مجبورند تا همه ی سلایق و اتفاقات را پیش بینی و به همین خاطر کدهای بیش از حدی را برای جلوگیری از ارور و باگ های احتمالی فراخوانی کنند.

2. مناسب برای پروژه های کوچک

همانطور که دربالا ذکر شد برای اینکه به یک سایت پر سرعت و بدون باگ در وردپرس برسید حتی الامکان سایت خودتان را مختصر و مفید نگاه دارید !

شاید بهتر است بدانید بیش از 80 درصد از پروژه های وردپرسی بزرگ به این تنیجه رسیده اند که با وردپرس خداحافظی و به سایتهای دیگر کوچ کنند ، علت این امر ارور ها و تغییرات بیش از حدی است که معمولا بعد از نصب پلاگین های جدید و یا آپدیتهای وردپرس صورت میگیرد.

3. محدود بودن قابلیتها

این محدودیتها به دو دسته تقسیم میشوند:

الف.محدودیتهای کلی:  فرض کنید شما یک ایده ی جدیدی در سر دارید که هیچ پلاگین و قالبی برای ایده شما در وردپرس ساخته نشده است (مثل: گذاشتن یک بازی و یا یک چالش در سایت) در این حالت تنها گزینه ای که جلوی روی شماست خداحافظی با سایتتان است!

ب. محدودیتهای قالبی و پلاگینی: فرض کنید قابلیتی را برای سایتتان میخواهید که بر حسب اتفاق پلاگینش هم از قبل ساخته شده باشد، چقدر عالی نه؟ زیاد خوشحال نباشید چراکه  قالب وردپرسی شما ممکن است نتواند از افزونه جدید پشتیبانی کند!

و حتی اگر بتواند ، ممکن است افزونه های دیگری که نصب کرده اید با  افزونه ی جدید مداخله کند و نه تنها به آن اجازه ی کار ندهد  بلکه خیلی از قسمتهای دیگر سایتتان را هم خراب کند !! بله این اتفاق هر روز در سرتاسر دنیا میفتد ، پس توصیه میکنیم که همیشه از سایتهای وردپرسی خود بطور منظم پشتیبانگیری کنید.


مزایا و معایب لاراول

مزایا:

1. سرعت توسعه متوسط

لاراول فریم ورکی با زبان php است که قابلیت اجرای هر پروژه ای را درست همانند php خام دارا میباشد ، با این تفاوت که سرعت توسعه آن به نسبت php خام به علت مرتب سازی کتابخانه ها و کلاس بندیهای متنوع بیشتر میباشد .

2. قابلیت دیباگ 

برخلاف وردپرس که بسیاری از ارورها و باگهایش نامفهوم و غیر قابل حل میباشد در لاراول به علت اپن سورس بودن این فریم ورک ، مشکلات احتمالی قابل حل و دیباگ قطعی میباشند.

3. انعطاف پذیر(قابلیت حذف و یا اضافه کردن هر مدل آپشنی که مد نظر شماست)

اگر شما یک برنامه نویس حرفه ای لاراول هستید هیچ چیز جلوداره شما نیست و میتوانید هر آپشنی که مد نظرتان است را به سایتتان اضافه کنید و یا اگر برنامه نویس نیستید ، میتوانید این کار را به توسعه دهندگان لاراول بسپارید. پس خیالتان از آینده سایتتان راحت است.

معایب:

1. سرعت توسعه کمتر نسبت به وردپرس

همانطور که در بالا ذکر شد ، وردپرس از کدهای آماده (افزونه ها و قالبهای آماده) استفاده میکند که این امر به مراتب سرعت توسعه سایت های وردپرسی را بیشتر از سایتهای لاراولی میکند.

2. هزینه بالاتر

مسلما از آنجایی که پروژه های لاراولی نیازمند کد نویسی تخصصی و صرف زمان بیشتری میباشند هزینه ی بیشتری نسبت به پروژه های وردپرسی دارند.



جمع بندی

اگر بدنبال یک سایت ساده با هزینه ی کمتر و به قول معروف کار راه انداز میگردید ، وردپرس بهترین گزینه برای شماست .

در غیر این صورت اگر میخواهید سایت بزرگی راه اندازی کنید یا احتمال میدهید که ایده ی خاصی قرار است روی سایتتان پیاده کنید ، لاراول گزینه ای به مراتب بهتر برای شماست .

نویس وب

لطفا" در صورت مشاهده هرگونه مشکل و ابهام ، سوالات خود را در پایین این مطلب با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

نظرات شما

ارسال نظر

برای طراحی سایت تماس بگیرید