برترین زبانهای برنامه نویسی بک اند

توسط: نویس وب
1403-01-09
0 نظر
برترین زبانهای برنامه نویسی بک اند

از چه زبانهایی برای طراحی سایت استفاده کنیم؟ | برترین زبانهای برنامه نویسی بک اند کدامند؟

در این مقاله سعی میکنیم ابتدا به توضیح هریک از زبانهای برنامه نویسی بپردازیم سپس مزایا و معایب هرکدام را بررسی و در نهایت آنها را باهم مقایسه کنیم:

Php

معنی کلمه php چیست ؟

php مخفف PHP: Hypertext Preprocesso و به معنی پیش پردازنده فرامتن میباشد.

توضیحات:

پی اچ پی یکی از محبوبترین زبان های برنامه نویسی تخت وب میباشد که در واقع از نوه اسکریپتینگ متن باز میباشد. سازنده اول آن کسی نبود جز  راسموس لردوف (Rasmus Lerdorf) و در سال 1994 توسط این شخص ایجاد شد.
اما این زبان در حال حاضر با چیزی که راسموس ارائه کرد تفاوت بسیاری کرده است چراکه کارشناسان برنامه نویسی در طی زمان و به مرور آن را تکمیل و تکمیل تر کردند تا به شکل امروزی در بیاید.

مهمترین مزایای PHP

  • Cross-Platform:  پی اچ پی یک زبان مستقل از پلتفرم میباشد؛ یعنی برای اجرا لازم نیست حتماً روی سیستم خاصی اجرا شود و روی هر پلتفرمی از مک گرفته تا ویندوز میتوان آن را اجرا کرد
  • open source: یا همان متن باز میباشد ، به این معنی که کدهای آن در اختیار همه برنامه نویسان قرار دارد و این یکی از دلایل محبوبیت شدید آن و به ویژه معروف ترین فریم ورک آن لاراول میباشد
  • با همه پایگاه های داده سازگاری دارد: php میتواند به راحتی به همه ی پایگاه های داده از MongoDB گرفته تا Postgress و MySQL متصل شود و هیچ محدودیتی برای آینده ی سایت شما نخواهد داشت
  • انجمن حمایتی و محبوبیت: php انجمن بسیار حمایت کننده در سرتاسر دنیا دارد به این معنی که برنامه نویسان بسیار زیادی از این زبان حمایت میکنند و هرکج که به مشکل بخورید اسناد و راهنمایی های بسیار زیادی برای رفع مشکلتان پیدا خواهید کرد، در دنیای php شما هیچوقت تنها نیستید!
  • بهینه و سرعت پردازش فوق العاده: هرچند سرعت و پردازش بیشتر بستگی به سرور و hardware سیستمی دارد اما از نظر پردازش یکی از سریعترین زبان های برنامه نویسی محسوب میشود
  • بازار کار: پر واضح است که متخصصین php اگر هم بخواهند نمیتوانند بدون کار بمانند علل خصوص در ایران و یا کشور های آسیایی دیگر، این قضیه ممکن است کمی متفاوت تر در کشورهای اروپایی و یا به اصطلاح جهان اولی باشد.

معایب

  • یادگیری دشوار: php میتوان گفت که یادگیری اصلاً کار آسانی نیست و به نسبت زبانهای رقیب مثل python,node.js پروسه یادگیری طولانی تری دارد اما درواقع میتوان آن را در رده ی متوسط یادگیری قرار داد چراکه نسبت به بعضی از زبان های دیگر مثل c++ و asp.net از سادگی بیشتری برخوردار است

آیا php در حال مردن است ؟

در حال حاضر بیش از 80% سایت هایی که درکل جهان نوشته شده اند از زبان php استفاده کرده اند! یعنی اگر در روز به 10 سایت مختلف سر بزنید این شانس بسیار زیاد وجود دارد که 8تای آنها php باشند.
پس بسیار واضح است که نه تنها این جمله حقیقت ندارد بلکه بسیار عکس این موضوع در حال اتفاق افتادن است.

معروفترین سایت هایی که با php نوشته شده اند

FaceBook

Wikipedia

Yahoo

Wordpress


Python

معنی کلمه Python چیست ؟

Python در واقع یک اسم است و به انواع مارهای تخم گذار بزرگ که شامل این زیرگروه ماری یعنی(python) می شوند گفته میشود.
جالب است بدانید سازنده پایتون (خیدو فان روسوم) هنگامی که در دوران توسعه این زبان برنامه نویسی بود همزمان در حال خواندن فیلم نامه های منتشر شده از  “Monty Python's Flying Circus”  بود که در واقع یک مجموعه کمدی BBC مربوط به دهه 1970 میباشد. همین امر سبب شد تا نام زبان خودرا از این مجموعه کمدی بردارد.
بعدها نیز به این موضوع اشاره کرد که باید به دنبال یک اسم ساده ، قابل بازگو و رمز آلود می گشتم و آن کلمه همان پایتون بود!

توضیحات:

پایتون را میتوان یک زبان شی گرا و چند منظوره دانست که اولین بار توسط  “Monty Python's Flying Circus”  در سال 1991 طراحی و منتشر شد. لازم به ذکر است که در مقالات پایتون و بازگوی افراد به وفور میتوانید شاهد این حرف باشید که:
"PHP زبان قدیمی است و پایتون جدید!"
این در حالی است که php تقریباً 3 سال بعد از پایتون چشم به جهان گشود!
این زبان برنامه‌نویسی به معنای واقعی چند منظوره به حساب میاید و تقریباً در هر جایی که از داده‌ها، محاسبات ریاضی یا خطوط کدی استفاده می‌شود، میتواند کاربرد داشته باشد. بگذارید با یک مثال ساده مفهوم را بهتر برسانیم: جاوا اسکریپت که یک زبان تحت وب است در نظر بگیرید که بر خلاف آن، پایتون محدود به استفاده فقط برای توسعه وب نیست! این بدان معناست که شما محدود به کد نویسی فقط در سطح وب نیستید.
همچنین سطح بالا بودن زبان برنامه‌نویسی پایتون در ولقع به این معناست که کدهای نوشته شده نسبت به زبان کامپیوتری بیشتر به زبان انگلیسی نزدیک هستند. که همین امر یک تحول در نو آوری زبانهای برنامه نویسی محسوب گردید و همچنین سبب شد تا کد نویسی در زمان کمتری صورت گیرد و سرعت توسعه برنامه نویسانش را افزایش دهد.
در حال حاضر پایتون از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری محسوب می‌شود. در این زبان متدهای کد در آکولاد و یا نمادهای دیگر نوشته نمی‌شوند و به جای آن از فاصله برای نوشتن کدها استفاده می‌گردد.

مهمترین مزایای پایتون Python 

  • Cross-Platform: پایتون درست همانند php یک زبان مستقل از پلتفرم میباشد؛ یعنی برای اجرا لازم نیست حتماً روی سیستم عامل مخصوصی اجرا گردد. روی هر پلتفرمی از مک گرفته تا ویندوز میتواند اجرا شود.
  • انجمن حمایتی و محبوبیت: پایتون درست همانند php دارای جامع فعال برای پشتیبانی است، همچنین میدانید که در حین یادگیری اگر به مانعی برخوردید مطالب و راه حل های زیادی برای راهنمایی در سرتاسر اینترنت پیدا خواهید کرد.
  • open source: یا همان متن باز میباشد ، به این معنی که به راحتی میتوانید کتابخانه آن را داشته باشید و از آن استفاده کنید. همچنین معروف ترین فریم ورک آن جنگو میباشد.
  • یادگیری سریع و خوانایی کدها: کدهای پایتون برخلاف اکثر زبان های برنامه نویسی از سینتکس (نمادها)  پیچیده برای نوشتن استفاده نمیکند و بیشتر شبیه به زبان انگلیسی میباشد. گویی در حال چت کردن با سیستم خود میباشید!.

مهمترین معایب پایتون Python

  • پردازش نسبتاً ضعیف در موبایل: پایتون سرعت فوق العاده ای در دسکتاپ و یا کامپیوتر ها از خود به نمایش میگذارد، اما این امر در موبایل برعکس است ، به همین خاطر کمتر اپلیکیشن موبایلی را پیدا میکنید که از این زبان برای توسعه استفاده کرده باشد.
  • کاهش سرعت از نظر تئوری: از آنجایی که پایتون از مفسر استفاده میکند و نه کامپایلر میتواند روی سرعت آن تاثیر بگذارد(درواقع یک واسط بیشتر که همان مفسر است برای خوانایی کدها بین کاربر و سیستم اضافه گردیده است)، البته این کاهش سرعت در واقعیت آنقدر کم است که اکثر مواقع میتوان آن را نادیده گرفت.
  • Runtime Errors: بدین معنا که در این زبان، کدهای مربوطه به تایم بیشتری برای ارور یابی و دیباگ احتیاج دارند. علت اصلی آن میتواند تداخل سینتکسی(syntax) کدها به علت سادگی بیش از حد آن باشد.
    البته این یک نتیجه گیری قطعی نیست و بصورت میانگین بدست آمده است.

معروفترین سایت هایی که با python نوشته شده اند

Instagram

 Google

 Spotify

 Uber


Node.js

معنی کلمه node.js چیست ؟

node در زبان انگلیسی به معنای گره میباشد و js پایانی مخفف جاوا اسکریپت است.

توضیحات:

node.js را میتوان یک خبر خوب برای همه ی برنامه نویسان فرانت اند دانست. تا قبل از آن جاوا اسکریپت تنها در فرانت اند (مرورگرها) کاربرد داشت و از آن به عنوان زبان بک اند یا سمت سرور استفاده نمیشد.

هرچند تلاش های ناموفقی قبل از نود انجام شده بود که به مرور زمان همه ی آنها فراموش شدند. اما با ظهور node.js در سال 2009 توسط  رایان دال ورق برگشت و جاوا اسکریپت بار دیگر قدرت نامحدود خودرا به نمایش گذاشت.! اما اینبار در سمت سرور.

جالب تر آنکه علاوه بر اینکه به همه ثابت کرد میتواند یک زبان بسیار قدرتمند برای بک اند باشد، قابلیت های جدیدی نیز به زبان های سمت سرور اضافه کرد که تا پیش از آن محال به نظر میرسید ، که میتوان به فعالیت های Async که منجربه اجرای هزاران کد بدون منتظر ماندن برای خط قبلی اشاره کرد.
این قابلیت های جدید سبب شد تا برنامه نویسان وب به این فکر بیفتند که برای پروژه های عظیم و علل خصوص آنهایی که نیاز به فعالیت های همزمان مثل چت روم و یا بازی های آنلاین دارند بهترین انتخاب میتواند node.js باشد.
یکی دیگر از مزایای این زبان کد نویسی سمت socket میباشد که به وضوح سرعت و کیفتی به مراتب بالاتر از زبانهای پیشینش دارد.

مهمترین مزایای node.js

  • Cross-Platform:  نود جی اس درست همانند php و python یک زبان مستقل از پلتفرم میباشد؛ یعنی برای اجرا لازم نیست حتماً روی سیستم عامل مخصوصی اجرا گردد. روی هر پلتفرمی از مک گرفته تا ویندوز میتواند اجرا شود.
  • انجمن حمایتی و محبوبیت: درست است که انجمن حمایتی این زبان به پرطرفداری php و یا python نیست اما بازهم میتوان روی کمک آنها حساب کرد. البته محبوبیت کمتر آن میتواند به دلیل نوظهور بودن آن نیز باشد که توقع میرود در سالهای آتی بهتر و بهتر شود.
  • open source: یا همان متن باز میباشد ، به این معنی که به راحتی میتوانید کتابخانه آن را داشته باشید و از آن استفاده کنید. همچنین معروف ترین فریم ورک آن Express میباشد.
  • ساخت بازیهای آنلاین و چت روم ها: بی شک برای ساخت برنامه های real time و یا همان زنده مثل بازیها که کاربران همزمان باهم به رقابت میپردازند ، node.js بهترین انتخاب شما میتواند باشد.
  • سرعت بالای اجرا و خواندن کدها: جاوا اسکریپت همیشه از لحاظ سرعت حرف اول را میزده حتی در بعضی از تست ها نتایج بهتری از php گرفته است. با این حال باید بدانید که از Node.js کجا استفاده کنید ، بطور مثال برای یک سایت فروشگاهی گزینه مناسبی نیست اما برای بازیها و یا کلاس های آنلاین چرا.
    این همان اتفاق بدی است که برای سایت معروف digikala افتاده، احتمالا به علت عدم آگاهی و یا مشاوره غلط دیجیکالا زبان برنامه نویسی خود را از php به node.js عوض کرده که کاهش شدید سرعت به همراه ریتینگ پایین آن در سایت های معتبر مثل gtmetrix.com را برایشان به ارمغان آورده است.

مهمترین معایب نود جی اس node.js

  • مشکل در پردازش های سنگین: این مشکل به علت عملکرد bottlenecks در محاسبات سنگین می باشد
  • امنیت ضعیف: یکی از مشکلات این زبان امنیت پایین آن نسبت به زبانهای هم رده اش میباشد و معمولاً نیازمند انجام یکسری مراحل اضافه برای جلوگیری از هرگونه اقدام مخرب است. البته این امر هرساله در حال بهبود بوده و پیشرفت امیدوارکننده ای داشته.
  • هنوز زبان جوانی میباشد: درواقع این زبان هنوز جای پیشرفت بسیار زیادی برای رسیدن به درجه پختگی دارد.که امری بسیار طبیعی است و باید منتظر توسعه بیشتر آن باشیم.

معروفترین سایت هایی که با Node.js نوشته شده اند

Linkedin

 Uber

 PayPal

 Ebay

مقایسه نهایی node.js,Php,Python

درواقع این 3 زبان برتر برنامه نویسی هرکدام خوبی ها و بدیهای خودرا دارند و بسته به نیاز سایت و اپلیکیشن میتوانند از دیگری نتایج بهتری بگیرند و یا بلعکس.

بگذارید یک حقیقت کلی را به شما بگوییم، هر 3 این زبانها تقریباً میتوانند همه نیازهای یک برنامه نویس را به تنهایی برطرف کنند . اما اگر صاحب یک کمپانی بزرگ مثل گوگل هستید باید از چندین زبان برای توسعه سایت و یا اپلیکیشن خود کمک بگیرید!
بگذارید با یک مثال ساده تر قضیه را بررسی کنیم: فرض کنید صاحب یک اپلیکیشن هستید که هم بخش فروشگاهی و احراز هویت دارد و هم بخش تغییر چهره عکس پروفایل و هم چت آنلاین.
به ترتیب بهتر است برای بخش فروشگاه و امنیت از php استفاده کنید به علت امنیت پیشفرض بالا و بهینگی، برای تغییر چهره عکس ها از python استفاده کنید چراکه با python میتوانید به راحتی هوش مصنوعی بنویسید و برای چت انلاین از node.js استفاده کنید.
پس در انتها انتخاب هریک از این زبانها به سلیقه شما و آینده ی شغلی ای که برای خود و یا اپلیکیشنتان در نظر گرفته اید بستگی دارد اما این هم در نظر داشته باشید که تقریباً همه فعالیت های این زبانها را میتوانید با زبان دیگری نیز انجام داد، فقط مسئله این است که فلان قابلیت با فلان زبان راحت تر قابل انجام خواهد بود!

موفق و پیروز باشید


طراحی سایت بهینه با برترین زبانهای برنامه نویسی
نویس وب

لطفا" در صورت مشاهده هرگونه مشکل و ابهام ، سوالات خود را در پایین این مطلب با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

نظرات شما

ارسال نظر

برای طراحی سایت تماس بگیرید