طراحی سایت لاراول

توسط: نویس وب
1403-01-30
0 نظر
طراحی سایت لاراول
طراحی سایت لاراول

طراحی سایت لاراول از سفارش تا بررسی دقیق

امروزه یکی از پر طرفدار ترین و محبوب ترین فریم ورک های برنامه نویسی ، فریم ورک لاراول است.

پس با ما همراه باشید تا لاراول را بطور دقیق بررسی کنیم

در این مقاله ما به بررسی موارد زیر می پردازیم

  • تاریخچه لاراول
  • مزایای لاراول
  • معایب لاراول
  • چرا سایت خود را با لاراول طراحی کنیم؟
  • جمع بندی

تاریخچه لاراول

لاراول چگونه شکل گرفت

لاراول در ۹ ژوئن ۲۰۱۱ برای اولین بار عرضه شد ، اما از آنجایی که “Controller” یکی از بخش های MVC در آن عملاً بِلا استفاده بود ، ممکن نبود آن را‌ فریم ورکی در چارچوب MVC در نظر گرفت.

دیری نگذشت تا در ۲ سپتامبر همان سال نسخه دو لاراول عرضه شد ولی اینبار با بهینه سازی های فراوان که همه را متحیر کرد ، از طرفی دیگر اضافه شدن Controller ضعف نسخه اولی را پوشاند تا رسماً لاراول را بتوانیم یک فریم ورک به حساب بیاوریم.

چیزی که بیشتر از همه نظر جامع برنامه نویسان را جلب کرد؛ سرعت عمل سازنده لاراول بود که تنها ظرف چند ماه توانست ورژن ۲ را بسیار بهینه تر و زیباتر ارائه کند .

سازنده لاراول که بود ؟

شاید هرشخصی ذره ای با این فریم ورک عظیم و جذاب آشنایی داشته باشد با خود بگوید: حتما این فریم ورک حاصل تلاش شبانه روزی یک تیم حرفه ای بوده است .

اما حقیقت این است که اگر حتی یک نفر باشید میتوانید معجزه خلق کنید درست همانند: تیلور اوتول سازنده بی چون و چرای لاراول.

وی از همان دوران کودکی و زمانی که زبان های برنامه نویسی توسعه چندانی هم پیدا نکرده بودند،علاقه زیادی به کامپیوتر و علوم رایانه داشت.

او در دانشگاه با زبان Php آشنایی پیدا کرد و از قابلیت ها و قدرت های آن نیز باخبر شد، به همین خاطر در اوغات فراغت و خارج از تایم کاریش، تصمیم به ساخت فریم ورکی بر پایه زبان php گرفت که حاصل آن شد؛ لاراول محبوب ترین فریم ورک php !

مزایای لاراول

سرعت توسعه

اگر سایت شما با لاراول طراحی شده باشد؛ سرعت اتمام پروژه شما به مراتب بیشتر خواهد بود ، همچنین اگر در آینده بخواهید تغییراتی روی سایت خود اعمال کنید به زمان و در پی آن به هزینه کمتری احتیاج خواهید داشت.

در واقع شاید مهمترین ملاکی که برنامه نویسان را مجاب به استفاده از فریم ورک لاراول میکند ، سرعت توسعه به مراتب بیشتر آن نسبت به استفاده از php pure (به معنای php خالص و بدون فریم ورک) میباشد.

این افزایش سرعت را در جای جای فرایند طراحی سایت با لاراول میتوانید به خوبی احساس کنید .

به عنوان مثال میتوان به ساخت راحت روتینگ ها با استفاده از دستورات artisan و یا دریافت اطلاعات از پایگاه داده با استفاده از eloquent های لاراول اشاره کرد.(این فرایند ها در php pure نیازمند کد نویسی بیشتر و زمان بیشتری میباشند).

بهینه سازی و سرعت لود

شاید باورش برایتان سخت باشد اما میتوان گفت مهمترین ملاک برای موتورهای جستجوگر مثل گوگل سرعت لود سایت شماست.

این سرعت را بر خلاف سایتهایی که با cms ها ساخته میشوند ، به راحتی میتوانید با لاراول بدست آورید.

روتینگ و ساختار بهینه لاراول آن را به صورت پیش فرض سریع جلوه میدهد، همچنین قابلیت های کشینگ مختلف از config ها گرفته تا route همه و همه به افزایش سرعت آن کمک میکنند.

هر قابلیتی میخواهید به سایت خود اضافه کنید

خیالتان راحت! از آنجایی که لاراول فریم ورک زبان php است ، شما محدودیتی در توسعه سایت خود نخواهید داشت .!

محبوبیت

یکی از مهمترین ملاک های شما برای انتخاب زبان طراحی سایت و فریم ورک آن ، باید میزان محبوبیت آن باشد.

به عنوان مثال اگر از زبان جا افتاده ای استفاده نکنید به شدت آینده سایت خودرا به خطر خواهید انداخت چراکه معلوم نیست شخص دیگری بتواند پروژه شما را پیش ببرد یا خیر ؟ این یعنی آینده کاری شما تنها در دستان یک نفر خواهدبود!

همچنین محبوبیت بیشتر یک فریم ورک باعث میشود تا از حمایت انبوهی از برنامه نویسان و همچنین کتاب خانه های بیشتری برای توسعه بهره مند شوید.

به زبان ساده تر این امر سبب تسریع فرایند دیباگ (مشکل زدایی) و اضافه کردن قابلیت های جدید میگردد .

امنیت ، امنیت ، امنیت!

بدون شک یکی از مهمترین مسائل مربوط به توسعه سایت و یا اپلیکیشن میتواند بحث امنیت آن باشد.

اما نگران نباشید لاراول تاکید زیادی بر‌امنیت داشته است.

بگذارید با یک مثال ساده کمی موضوع را شفاف تر کنیم:

یکی از حمله های معروف که در دسته بندی هک قراز میگیرند ، فرایند اینجکشن به معنای تزریق میباشد، خلاصه این نوع حمله این است که میتواند با دستکاری درخواست های ثبت، ویرایش و یا حذف اطلاعات پایگاه های داده علاوه بر نفوذ ، انواع اقدامات مخرب را در سایت شما انجام دهند.!

در گذشته که هنوز خبری از لاراول نبود برای جلوگیری از این اتفاق برنامه نویسان مجبور به استفاده دستی از مفهوم شئ گرایی و در پی آن کد نویسی بیشتر بودند . (مثل استفاده از bindValue و..)

اما جالب است بدانید لاراول بصورت پیش فرض در برابر این حملات مقاوم است !

جالب تر آنکه این فقط یکی از پیشگیری های لاراول است و میتوانیم به مواردی همچون CSRF و.. نیز اشاره کنیم که با لاراول به راحتی میشود جلوی اینکونه از حملات را گرفت .

گوگل لاراول را دوست دارد!

همانطور که در بالاتر ذکر کردیم ‏ لاراول ‏ علاوه بر سرعت و امنیت که دو ملاک بسیار مهم برای گوگل جهت نمایش سایت شما هستند، موارد سئو را هم در نظر گرفته است!

به عنوان مثال میتوان به routing یا همان نوع نمایش لینک های سایت اشاره کرد.

حتماً شماهک در بسیاری از سایت ها مشاهده کرده باشید که پسوند آدرس کرکتر های نامفهومی را نمایش میدهد مثل:


https://example.com/?id=1234&hash=sh4fgD

همانطوز که مشاهده میکنید این لینک های نامفهوم اصلاً برای سئو خوب نیستند، چراکه لینک های شما باید مرتب و قابل فهم برای خزندگان گوگل باشند مثل:


https://example.com/product/24/iphone13

حال با مشاهده لینک بالا به راحتی در میابید که صفحه مورد نظر ، مربوط به یک محصول با آیدی ۲۴ است که اسم این محصول نیز iphone 13 میباشد .


معایب لاراول

سرعت کمتر نسبت به php pure

تنها ایرادی که میتوان به لاراول گرفت سرعت کمتر آن به نسبت php خالی میباشد.

از آنجایی که کلاس ها و کتابخانه های لاراول همچون یک واسط بین درخواست ها و کدهای php عمل میکنند از نظر تئوری کمی با کاهش سرعت همراه خواهد بود. البته این کاهش سرعت چنان کم است که بطور عملی شاید آن را اصلاً احساس هم نکنید.

لازم به ذکر است که این اتفاق را نمیتوان یک عیب در نظر گرفت چراکه در واقع همه ی فریم ورک ها(فرقی نمیکند برای چه زبانی باشند) از همین قانون تبعیت میکنند.

چرا سایت خود را با لاراول طراحی کنیم؟

اگر هنوز هم قانع نشده اید که لاراول می تواند یکی از بهترین فریم ورک ها برای توسعه سایت شما باشد با ما همراه باشید:

بگذارید یک داستان واقعی از زندگی خودم برایتان تعریف کنم.

هنگامی که برای اولین بار برای استخدام در زمینه برنامه نویسی به چندین مصاحبه کاری رفتم ، متوجه شدم که بسیاری از شرکت ها سایت های خودرا با php pure طراحی کرده اند که البته حق هم داشتند ، همانطور که در بالا ذکر شد لاراول تا قبل از سال 2011 اصلاً وارد بازار نشده بود، چه برسد اینکه کسی بخواهد از آن استفاده کند!

خلاصه بزرگترین مشکلی که با سایت های خود داشتند ، سرعت بسیار کم توسعه و همچنین کثیف بودن کدهای سایتشان بود.

به همین خاطر ترجیح میدادند هرچه سریعتر سایت خودرا با فریم ورک لاراول بازنویسی کنند.

بگذارید کمی واضح تر توضیح دهیم:
در php خالی (pure) و بدون استفاده از فریم ورک آنقدر کدها درهم بر هم میشود که ترجیح میدهید هیچ تغییراتی در سایت خود انجام ندهید، هنوز فراموش نکرده ایم دورانی که مجبور میشدیم همه ی کدها را در یک صفحه بنویسیم و کدهای یک صفحه ممکن بود تا هزاران خط هم برسد.

اما در لاراول تکلیف شما روشن است چراکه بجای نوشتن همه ی کدها در یک صفحه ، میدانید که هر بخش متعلق به کدام کدهای صفحه است و برای هرکدام پوشه بندی جدا و صفحات جدا خواهید داشت.

این بدان معناست که حتی اگر بعد از مدت زیادی به پروژه لاراولی خود سر بزنید به راحتی کدهای مورد نظر خودرا میتوانید ویرایش و یا اصلاح کنید.

علاوه بر اینها فریم ورک لاراول توانسته با ایجاد کلاس ها و طبقه بندی کدها کار برنامه نویسی را بسیار ساده تر کند و از نوشتن کدهای تکراری تا حدود زیادی جلوگیری کند.

لپ مطلب آنکه اگر هنوز پروژه خودرا شروع نکرده اید ، لاراول را فراموش نکنید.

جمع بندی

اگر به دنبال طراحی سایت حرفه ای ، به روز ، ایمن ، سریع و با کیفیت هستید: لاراول بهترین انتخاب شماست.. حتی شک هم به دل خود راه ندهید!

شما با داشتن یک سایت لاراولی مطمئن خواهید بود که هیچ محدودیتی سد راه شما نخواهد شد و تازه دوران طلایی این فریم ورک جذاب شروع شده است و میتوانید هر روز منتظر اتفاقات بسیار خوبی برای توسعه سایت خود باشید.

درکنار همه این مزایا ، از نظر زمانی و هزینه معمولاً صره اقتصادی با لاراول خواهد بود.


در نهایت اگر نیاز به مشاوره و یا ثبت سفارش طراحی سایت لاراول داشتید میتوانید با ما تماس بگیرید.
نویس وب

لطفا" در صورت مشاهده هرگونه مشکل و ابهام ، سوالات خود را در پایین این مطلب با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

نظرات شما

ارسال نظر

برای طراحی سایت تماس بگیرید