طراحی سایت

توسط: نویس وب
1403-01-10
0 نظر
طراحی سایت

طراحی سایت چیست و چه عواملی را باید در نظر بگیریم ؟

 امروزه طراحی یک وب سایت فراتر از زیبایی شناسی است و شامل عملکرد کلی وب سایت می شود. طراحی وب همچنین شامل برنامه های وب، اپلیکیشن های موبایل و طراحی رابط کاربری  نیز می گردد.

در سال های گذشته ملاک اصلی هر وب سایت بیشتر ظاهر و کارایی آن بوده است ، اما امروزه به دلیل رقابت بالا علاوه بر موارد فوق ، عواملی همچون سرعت ،بهینه سازی کدها ، ظاهر دل نشین ، کاربر پسندی ، راحتی کار با اپلیکیشن یا سایت ، مجموعه ای از رعایت اصول سئو  و.. نیز به این لیست اضافه گردیده است ،  پس بطور خلاصه برای طراحی سایت (منظور یک سایت و یا اپلیکیشن موفق است) باید عوامل بسیاری را مد نظر خود قرار دهید!

آیا میدانستید که دیزاین و شکل یک سایت میتواند تاثیر فوق العاده ای بر روی نمایش شما در موتور های جستجو گر معروف مثل گوگل بگذارد ؟

این مقاله میتواند به شما یکسری دیدگاه جدید و مفید درباره طراحی سایت بدهد که نه تنها ظاهر زیبایی داشته باشد بلکه در عین حال بسیار کاربردی و نتایج بسیار خوبی در موتورهای جستجو بگیرد.. پس با ما همراه باشید.


در این مقاله ما به پوشش موارد زیر می پردازیم

  1. پیدا کردن یک الهام خوب
  2. طراحی سایت بصورت دمو با ابزار آنلاین
  3. عناصر بصری و عملکردی
  4. نوع طراحی (واکنش گرا یا انطباقی) 
  5.  انتخاب زبان برنامه نویسی
  6. چگونه یک طراح سایت مورد اطمینان پیدا کنیم ؟


پیدا کردن یک الهام بخش خوب

برای پیدا کردن یک الهام مناسب میتوانید کارهای زیر را انجام دهید

1. جستجو رقبا و بررسی آنها

یکی از راه هایی که برای الهام گیری میتوانید از آن استفاده کنید ، مراجعه به سایت ها و اپلیکیشن هایی است که در همان زمینه فعالیت میکنند.

شما میتوانید با بررسی هریک از این رقبا مزایا و معایب آنها را بررسی و بخش های مناسب آنها را در سایت خود بکار ببرید!

نکته مهم: به هیچ وجه هیچ ساختاری را عیناً کپی نکنید و یا سعی نکنید سایت خودرا کاملاً شبیه به یک سایت دیگر طراحی کنید اینکار باعث میشود هم از نظر کاربران؛ یک سایت تکراری و به اصطلاح نسخه تقلبی و کم طرفدار سایت مرجع باشید و هم از طرف موتورهای جستجو امتیاز منفی دریافت کنید .

2. استفاده از سایت هایی که هزاران طراحی مختلف را برای الهام گیری به نمایش میگذارند

راه دیگر الهام گیری برای طراحی سایت این است که با مراجعه به  این سایت ها نمونه های مختلف طراحی سایت را ببینید، جالب تر اینکه هر روز تعداد خیلی زیادی از طراحان سایت از این سایت ها استفاده میکنند و حتی میتوانید برای مشاهده نمونه ها دسته بندیهای مختلف هم انتخاب کنید ، به عنوان مثال اگر شما به دنبال طراحی یک سایت زیبایی و سلامت هستید میتوانید آن را در میان دسته بندی ها انتخاب و تنها موارد مربوط به آن دسته را مشاهده کنید.

در پایین تعدادی از معروف ترین این سایت ها را مشاهده میکنید:

طراحی سایت به صورت دمو با ابزار آنلاین

اگر شما از آن دسته هستید که حتماً همه چی باید مطابق میل شما پیش برود ، بهتر است از ابزار آنلاین طراحی سایت اسفاده کنید تا بتوانید طراحی مورد نظر خود را بصورت ظاهری ایجاد کنید و آن را برای توسعه دهندگان سایت خود بفرستید تا دیزاین شما را تبدیل به کدنویسی کنند !

برای این کار میتوانید از سایت هایی که این خدمات را ارائه میدهند استفاده کنید:

نکته: این کار زیاد توصیه نمی شود چراکه طراحی با این سایت ها و ارسال آن به توسعه دهندگان هم میتواند بسیار زمان بر باشد و هم هزینه هنگفتی برای شما به ارمغان بیاورد ! همچنین در بسیاری از موارد میتواند کارایی سایت شما را مختل کند ، این اتفاق زمانی می افتد که شکل و یا طراحی از نظر کد نویسی امکان پذیر و یا بهینه نباشد اما در طراحی پیش فرض شما وجود داشته باشد ! در کل توصیه می کنیم با توسعه دهنده خود ابتدا کلیت دیزاین مورد نطر را در میان بگذارید و بعد از آن کار را به دست کاردان بسپارید.

عناصر بصری و عملکردی

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که  در بسیاری مواقع دنبال مطالب و یا خدماتی در سایتهای مختلفی میگشتید اما بصورت ناخودآگاه بعضی سایت هارا به دیگر سایت ها ترجیح میدهید ! حتی با اینکه خدماتی که ارائه میدهند یکی است.
این امر میتواند ناشی از عناصر بصری بسیار ساده باشد که در زیر به تعدادی از آنها می پردازیم:

1) فونت ها:

همانطور که میدانید فونت ها تاثیر بسیار زیادی در زیبایی نوشته ها دارند، همچنین از نوع فونت میتوان زمینه و صفت کاری هر سایت را تا حدود زیادی تشخیص داد. به عنوان مثال سایت هایی که ساختار اداری و رسمی دارند معمولاً از فونت های رسمی مثل nazanin و iranyekan استفاده میکنند و بلعکس میتوانید فونت های کامیک را در سایت های سرگرمی به وفور مشاهده نمایید.

2) رنگ:

توصیه میکنیم در این زمینه بسیار حساسیت به خرج دهید، سعی کنید ابتدا یک تصویر کلی از سایت یا اپلیکیشن خود داشته باشید، اینکه قرار است چه خدمات و محصولاتی ارائه بدهید میتواند تاثیر بسیاری در انتخاب رنگ شما داشته باشد.
به عنوان مثال برای سایت های فیلم و موزیک میتوانید از رنگهای تیره برای جذابیت بیشتر استفاده کنید ولی بهتر است برای سایت های آرایشی و بهداشتی از پس زمینه سفید همراه با ترکیب رنگ های ملایم مثل صورتی ، سبز و آبی کمرنگ استفاده شود تا به خوبی مفهوم زیبایی و سلامت را به مخاطب القا کند.

3) فاصله ها ، ساختار و شکل ها

برای طراحی خود یک ساختار منظم و کلی تعریف کنید ، از خود بپرسید که سایت من قرار است چگونه و بر چه مبنایی طراحی شود ، قرار است گوشه های المنت ها و عکس ها دور گرد باشد و یا لبه دار و رسمی ؟ قرار است اول مخاطب گالری تصاویر را ببیند بعد با کار ما آشنا شود و یا بلعکس ؟

اینها سوالاتی است که در نحوه طراحی و کاربری سایت شما میتواند تاثیر بسیاری داشته باشد، بگذارید با یک مثال کمی مسئله را واضح تر بیان کنیم:

اگر به اپلیکیشن اسنپ(تاکسی) سر زده باشید بلافاصله بعد از ورود وارد نقشه خواهید شد تا به راحتی و در کمترین زمان  مبدا و مقصد خود را انتخاب کنید .

حال اگر وارد اسنپ(فود) شوید میبینید که در صفحه اول به شما هم رستوران های مختلف را نمایش میدهد ، هم نوع غذا را  ! تازه در زیر آنها تخفیف دارها و غیره را به نمایش میگذارد تا شما هر آنچه که لازم دارید را در همان صفحه اول پیدا کنید ، حتی اگر پیدا هم نکردید میتوانید از جستجوی بالای صفحه بصورت متنی رستوران و یا غذای خودرا پیدا کنید!

همه این عوامل و طراحی ها باعث میشوند که حتی بدترین کاربران که هیچ آشنایی با سایت و یا اپلیکیشن ها ندارند به راحتی راه خود را پیدا کنند. پس شما هم بسته به کارایی سایتتان باید چیدمان و ساختار کلی آن را در نظر بگیرید و طبق آن پیش بروید.

4) آیکن ها و تصاویر

سعی کنید تا جای ممکن از تنوع بی مورد پرهیز کنید به عنوان مثال اگر آیکن هایی که در سایت استفاده کرده اید مشکی میباشد؛ از استفاده آیکن های رنگی در بخش  های دگر خود داری کنید، سایت و یا اپلیکیشن خودرا یکدست و مرتب نگاه دارید!

این موضوع درمورد تصاویر هم صدق میکند اگر قرار است اکثر عکس های شما رنگی باشند ، از گذاشتن یک عکس سیاه و سفید در صفحه ی دیگر خودداری کنید!


4.نوع طراحی (واکنش گرا یا انطباقی) 

این مورد بسیار بستگی به کارایی سایت شما دارد نه سلیقه شما.

اولاً این را در نظر داشته باشید که موتور های جستجوگر مثل گوگل امتیاز بسیار منفی به سایت هایی که طراحی واکنش گرا ندارند میدهد ؛ پس تا جای ممکن سعی کنید طراحی شما واکنش گرا باشد.

اما لازم به ذکر است که در بعضی مواقع طراحی واکنش گرا اصلاً مناسب سایت شما نیست ، می پرسید چرا ؟ پس بیایید مثال زیر را باهم بررسی کنیم.

احتمالاً اگر اهل فوتبال و ورزش باشید با بزرگترین سایت خبری فوتبال ایران یعنی ورزش سه آشنایی دارید، حال اگر با تلفن همراه خود سری به این سایت بزنید متوجه می شوید که طراحی آن هیچ فرقی با حالت صفحه کامپیوتری (دسکتاپ) ندارد، علت این امر آن است که اگر قرار باشد طراحی واکنش گرا انجام دهد آن وقت کاربری که از تلفن همراه استفاده می کند باید کیلومترها اسکرول کند تا مثلاً جدول لیگ ایران را ببیند!!! پس اگر قرار است محتویات صفحه اول شما مثل این سایت بسیار زیاد باشد ، بهتر است که قید طراحی واکنش گرا را بزنید.


5. انتخاب زبان برنامه نویسی و فریم ورک

زبان برنامه نویسی و فریم ورک، یکی دیگر از مسائلی است که باید به نسبت نیاز خود ویا کارایی سایت شما انتخاب شود .

به عنوان مثال اگر به دنبال یک سایت بزرگ و یا اجرای یک ایده جدید در سایت و یا اپلیکیشن خود هستید بدترین انتخاب شما میتواند وردپرس باشد چرا که نه آنقدر انعطاف پذیر است و نه برای سایت های بزرگ طراحی شده است. گرچه وردپرس یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک فریم ورک مدیریت محتواست اما به علت سوء استفاده بسیاری از شرکت ها و غالب کردن این مدل سایت ها به عنوان یک زبان برنامه نویسی لازم دانستیم تا به آن اشاره کنیم.

همچنین در مثال های دیگر اگر به دنبال کیفیت و پردازش سریع هستید میتوانید از php و یا node js برای بک اند و nuxt.js و react.js  برای فرانت اند استفاده کنید

البته این مبحث بسیار گسترده است که در این مقاله نمیگنجد و میتوانید برای درک بهر هر زبان و کارایی آن مقالات زیر را بخوانید:

آشنایی با برترین زبان های برنامه نویسی بک اند


6.چگونه طراح سایت مورد اطمینان پیدا کنم؟

احتمالاً شما هم به این موضوع فکر کرده اید که اصلاً به چه شخص و یا شرکتی باید اعتماد کنم تا توسعه سایت و یا اپلیکیشن را به درستی انجام دهد.

اول تر از همه لازم است قابلیت های طرف مقابل را بررسی کنید ، گاهی اوقات اپلیکیشن شما توسط شخص و یا شرکت مورد نظر قابل انجام میباشد، اما کیفیت اصلاً مناسب نخواهد بود و این یعنی یک شکست!

ثانیاً توصیه میکنیم تا جای ممکن از زبان های به روز مثل ,node,php,python برای بک اند و nuxt.js,react.js برای زبانهای فرانت اند استفاده نمایید، علت این امر این است که شما هم از بابت آینده ی سایت و تغییرات احتمالی آن خیالتان راحت میباشد و هم میدانید که از محبوب ترین و بهینه ترین زبانهای برنامه نویسی استفاده کرده اید. به عبارتی دیگر؛  میتوانید همیشه  به روز باشید و پیشرفت کنید!

علاوه بر دو مورد فوق موارد زیر را هم حتماً در نظر بگیرید:

آیا طراح سایت شما پشتیبانی و گارانتی هم ارائه میدهد ؟

این امر به این علت بسیار مهم است که طراح شما خودرا موظف به رفع ارور ها و باگهای احتمالی آینده می کند و دیگر نیازی به هزینه مجدد نخواهید داشت

آیا هزینه و زمان آنها منطقی است  ؟

یکی دیگر از موارد مهم هزینه و مدت زمان اجرای پروژه شما میباشد ، در نظر داشته باشید که زمان کمتر اصلاً نشانه خوبی از طرف سفارش گیرنده نیست ،چراکه وقت کمتری برای کیفیت،امنیت،دیباگ وطراحی سایت شما قرار است صرف شود و این امر احتمال آماده بودن قالب سایت شمارا بالا نیز می برد، از طرفی عکس این موضوع هم ممکن است اتفاق بی افتد که میتواند نشانگر عدم داشتن کادر حرفه ای و تسلط بر زبانهای برنامه نویسی باشد.

لذا جهت بررسی دقیق هزینه و مدت زمان های منطقی و عادلانه میتوانید از محاسبه گر آنلاین ما استفاده نمایید.

در پایان اگر تصمیم برای طراحی سایت و یا اپلیکیشن دارید میتوانید با تیم حرفه ای نویس وب کار را آغاز کنید تا شماهم صاحب یک کسب و کار فوق حرفه ای شوید (موفقیت خودرا تضمین کنید)

تماس و مشاوره رایگان


نویس وب

لطفا" در صورت مشاهده هرگونه مشکل و ابهام ، سوالات خود را در پایین این مطلب با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

نظرات شما

ارسال نظر

برای طراحی سایت تماس بگیرید